lördag 31 augusti 2013

Zebra, snor, förbud och DIY


Go lördag på er!
Här vaknade vi till strålande solsken.
En perfekt dag att fira Venetziansk afton på alltså!
Eller så inte...
Vi borde just nu springa hit och dit på barnsdomsbryggan med händerna fulla av ljusslingor, marshaller och annat krafs som jag tidigare nämt.
Barnen borde just nu skrämma vettet ur allt levande med sina bomber och smällare.
Men inte.
Här sitter jag som en annan snorfabrik och drar upp och snyter ut om vartannat.
(Det ville ni ju veta förstås) ;)
Det har spritt sej till öronen nu också och håller på att få hosta.
Blä!
 

Dessutom utfärdade de lokala räddningsmyndigheterna förbud på öppen eld, marshaller och all annan form av pyrotekniska attiraljer.
Hela bygden är alltså trots den stora dagen alldeles tyst.
Det brukar smälla, pysa och yla dagen lång.
Jag gissar att det inte är endast i denna stuga som kidzen småsurar och tycker att det är världens värdelösaste Venetziansk hittils.
Orsaken till detta förbud är förstås att det inte regnat på ett par veckor och 
brandfaran är alldeles för stor. 
Förståeligt!
Men, 30 km norrut, i Karleby (även kallat Coccola av allas våran Malenami) råder inget förbud.
Gossen har bestämt att vi måste hoppa i bilen och åka dit för att skjuta raketerna.
:)


I min egen snoriga tråkighet började jag, inspirerad av zebradynan högst upp, fundera på om jag kan framställa mitt eget zebratyg att sy en dyna av.
Måste ju bara testa.


Sökte fram en bit vitt linnetyg, svart tygtryckningsfärg, lite kontaktplast och en liten bit av en tvättsvamp.



Klippte små remsor av kontaktplasten som jag limmade på tyget.
Det var lite svårt att se hur mönstret skulle utforma sej, men jag gick på känseln.
 

Duttade sen på av den svarta färgen med svampen.
 

Använde en pincett för att sedan dra bort plastremsorna.
 

Och, tadaa...
Nån form av zebra mönster blev det väl.
Hela arbetsprocessen tog kanske 30 minuter.

Detta var ju bara en provlapp och när jag gör det riktiga tyget kommer jag att göra lite krumbuktigare former. Kanske lite smalare remsor och jag kommer att blanda med en gnutta vitt i den svarta färgen så att jag får en mörk, mörk grå färg så att kontrasterna inte blir fullt så skarpa.
Så sparar men åter en hundralapp i € och får stoltsera med en egenhändigt gjord dyna.
Vill du köpa äkta vara så kan du hitta dynan här !

Njut kvällen, med eller utan pyroteknink!
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails