tisdag 17 september 2013

Once again-Zebradyna


Hej igen!
Ja, nu får ni förlåta mej om ni tycker att jag börjar bli tjatig med mina zebragriller.
Jag lovade ju att återkomma med min zebradyna som jag gjorde för en tid sen så här är den.


Till skillnad från provlappen som jag gjorde i ett tidigare inlägg där jag klippte plastremsor på måfå som jag också limmade på måfå så planerade jag möstret till denna mer precist.
 

Jag började med att klippat till en bit bokplast/kontaktplast i storlek 40x40cm.
Den tejpade jag fast på bordet med papperssidan uppåt och ritade in precist 
hur jag ville att mönstret skulle se ut.
Det kan vara lite pillrigt att hålla reda på de olika pertierna och vilken färg de är tänkt att vara 
så jag skrev ut märkningar för att lättare se.


Sedan klippte jag ut parti för parti och limmade fast dem på min tygbit spegelvänt.
Jag sparade/limmade förstås endast de partier som skulle förbli vita.


Sedan duttade jag på svart tygtryckningsfärg med en liten svamp.
 

Sen var det bara att dra bort plastbiterna med pincett och låta tyget torka.
Sedan stryka på för att fästa färgen så att den tål tvätt.
 

Klar!
Sydde i en dragked och sydde ihop kanterna.
Eftersom tygbitarna var återanvändningstyg från en gammal sänggavel jag gjort tidigare och färgen blivit över från ett annat projekt så kostade dynan mej endast priset för dragkeden, dvs 2,50€.
Jämför det med dynan jag suktade efter som gick på dryga 100€ så tycker jag denna tåls att titta på för det priset... med gott samvete.
:)
 

En skön kväll till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails