fredag 6 september 2013

Mysfredagsbak


Halloj!
En fredagseftermiddag när man har inkommande vecka färdigt planerad
(jobbmässigt alltså) och man äntligen fått hem hubben 
(efter att han pga inhiberat flyg "suttit fast" i Sthlm ett halft dygn extra) så känns det plötsligt som 
om man har all tid i världen för allt möjligt.
Då känns det roligt att huxflux kunna slänga sej på Kitchen aiden och börja baka.


Jag minns min mammas bakimpulser från min egen barndom, och jo.. det bor nog en liten konstnär i henne också, för hon kunde få sina infall sena timmar och hålla på halva natten med sina bak.
Och då var det inga vanliga bullbak utan pariservåfflor, Napoleons hattar, mazariner, kokostoppar och vaniljhorn som jag minns att hon höll på med.
Men så har hon ju jobbat som konditor nångång i sin ugdom också.

Jag minns hur hon grävde fram sin vit-röd rutiga "sju sorters kakor"-bok, som var så "väl använd" att den gått upp i alla sömmar och var tjock som en bibel av alla instuckna, sparade favvorecept.

När det så var dags för mej att lämna barndomshemmet  och pröva mina vingar, så var en av de första sakerna jag köpte faktiskt den samma boken i ny utgåva. Och den gräver jag fram alltid nu och då när jag vill baka.
Speciellt om jag vill baka kladdkakemuffins.
:)


Så nu har vi spenderat myskväll med kladdkakemuffins och annat gott och tankat samvaro för brinnkära livet.
 

Hoppas att ni också njutit kvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails