onsdag 11 augusti 2010

Godis

Idag medan jag var ute på "uppdrag" hade grynen överraskat mej med att plocka blåbär! Nam!!

Dom hade valt en så passande skål tycker jag, för VISST är det godis...av allra bästa sort!





Den första satsen blev kokad till sylt, men efter lite spring på stan åkte vi till Villa SommarRo för att plocka mera...












Nu har vi både syltat och bakat... jo det är klart att vi gjorde en blåbärspaj!! =)









Den blev verkligen supergod!! Här kommer receptet! (á la Leila Lindholm)


Havrebotten:

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält 175g smör

rör i 3dl vetemjöl, 1,5dl strösocker och 1,5dl havregryn.

Tryck ut degen i en pajform (nagga).

Förgrädda i mitten på ugnen ca 15 min.


Fyllning:

Blanda ihop...

250g färska (el. frysta) blåbär

2dl blåbärssylt

1msk balsamvinäger

och 2,5msk potatismjöl.

Fyll skalet!


Knaprig topping:

Smält 75g smör

Blanda i 2,5dl havregryn och 1,5dl strösocker.

Låt dra 2 min.

Strössla toppingen på pajen och in i ugn på 175 grader ca 25 min.


Vi serverade pajen med vaniljvisp, men skulle säkert vara smaskens även med glass el. vaniljsås! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails