måndag 29 augusti 2011

Quiche Lorraine


Hallojsan! :)

Nu  när jag äntligen håller på att bli kompis med både mac:en och photoshop och har lite positiv överloppsenergi tänkte jag dela med mej av receptet på den smarriga skinkpajen vi åt på bryggan på Venetzianska aftonen.

Botten:

100 g smör
2 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
1/4 tsk salt

"Nyp" ihop ingredienserna till en slät deg som du tummar ut i en pajform ca 25 cm i diameter.


Fyllning:  

150-200 g av din favoritskinka
3 dl (150g) riven ost (jag blandade med lite emmenthal för mera smak)
3 ägg
200 g creme fraiche
1/4 tsk svartpeppar
en näve persilja, hackad
1/2 paprika skuren i små bitar
1/2 hackad lök
purjolök enligt tycke och smak


Fyll pajskalet med fyllning och grädda i ugn 200 grader ca 30-40 min.


Jättegott! jag lovar! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails