onsdag 10 augusti 2011

Dammsugare.



Min mamma är fantastisk, visst får man väl säga så utan att det är skryt!?!
Igår ville hon baka dammsugare med grynen och klart som korvspad fick hon det!!
Mamma har en gång i tiden arbetat som konditor så inget bakverk är för knepigt för henne, nej då! Jag är uppvuxen med pariservåfflor, kanapéer, mazariner, tårtor och jag vet inte vad!! Konstnärssjäl som hon är så var det inte ovanligt att hon ställde till med storbak mitt i natten! =)
Och när det var kalas hos oss så bjöds det alltidminst 7 sorters kakor!
Det är liksom hennes trademark! Så nu vet ni det! ;)

Speciellt tösabiten behöver man inte be två gånger. Hon stod i så pudersockret yrde!

Ett visst "svinn" får man räkna med när man bakar med grynen och gårdagen var inget undantag En liten groda på ett näckrosblad fick tösabiten också till! :)

För mej har det alltid varit självklart varför dessa godsaker döpts till dammsugare, men för dem som inte sett en dammsugare från 60-talet, kan jag säga att min barndoms dammsugare såg ut ungefär såhär:

Alltså är det en självklarhet att bakelserna heter dammsugare, eller hur!!?? =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails