fredag 13 december 2013

Luciaparad i småstaden

 Här kommer de utlovade bilderna från småstadens årliga Luciaparad.
Paraden har alltid, och då menar jag alltid varit likadan.
Samma ordningsföljd, samma rutt och rutin.
När jag var liten åkte vi varje år till torget för att beskåda paraden och det enda som tycks ha ändrat sedan dess är att vintrarna blivit mildare och snöfattigare och utstyrseln som paraddeltagarna bär har blivit allt mera sliten och avskalad.
Men nu skall vi inte gå händelserna i förväg.
Allt i sin ordning, som vi har för vana i vår lilla stad. 
"He ska vaa sådee, så ha vi alltjämt joort!"


Allra först i paraden kör förstås mustamaija, polisbilen.
Med blåblinkers på (men utan siren, tack och lov!,)
Och jag lovar,  hälften av publiken bryr sej totalt noll om allt annat, polisbilen is it, liksom.
De små stjärngossarna förstås!


 Sen kommer "drummerboy".
Och jag vet inte. Det är något med gamla skepp, flygplan och denhär sortens trummor som får mej att tappa talförmågan. Det stockar sej i halsen och jag får gåshud.
Försök inte prata med mej när drummerboy kommer, nehej-nej!
Den stunden är helig.
Han är mitt it!
Ja, inte själva mannen/pojken då, men trumman och hans plats i paraden.

Sen kommer ryttarna.
Förr var de många fler och till utstyrseln var de riktigt stiliga, föreställde kanske musketörer?
Ett bonus var ju också att man kände igen sina egna ridskolehästar i paraden, Altti, Niklas, Ariel och Kobus  och Ali tror jag var med nångång också.



Sen kommer Lucian med sina tärnor.
Årets Lucia hade en så stark gloria att man inte ens kan se hennes ansikte, 
endast ett starkt ljus!
Och dom åker lastbil! :)
En gång i tiden åkte hon släde, men det var i början av 1900-talet.
Sålänge jag kan minnas har hon åkt lastbil.
 


Sen kommer stjärngossarna och de tre vise männen 
(men idag bar de vise inte ens kronor så de såg nästan ut som herdar...annat var det förr ;)

 


Sen kommer....hmmm... vad ska vi kalla honom, kärt barn har många namn
tomten/julgubben/julbocken!
Förr i världen åkte han snoffsig gammal veteranbil!
 

Sen kommer tomtarna/nissarna!



Och till sist, men inte minst...fackelbärarna, frivilliga brandkåren.



Och alla med samma destination: torget!
Där sker själva kröningen och manskören sjunger Luciasången och andra 
julsånger.
 

Lagom till Lucia kommer alltid stadens symboler också upp.
Tron närmast stadens kyrka, hoppet närmast torget och kärleken kan ses skymta längre bort på huvudgatan utanför stadens museum. Dessa är alldeles nygjorda. De allra första var visst av papper och brann upp lite nu och då och den versionen jag vuxit upp med har i vinterstormarna blåst ner och kraschat i gatan och fått restureras med jämna mellanrum, men nu så har vi nästan spritt nya!
 



Slutligen vill jag visa en kort, gammal videosnutt som jag hittade på youtube med just Luciafirandet i vår lilla stad. Kvalitén är "crap" med ni hör iallafall drummerboy och hinner se en glimt av de stiliga ryttarna och får se tomten/julgubben åka fin gammal bil.


Nu blev det så myyycket ikväll så jag ber att få återkomma med bilderna från vår lilla vandring i staden i morgon.
Nighty night!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails