lördag 25 januari 2014

Efterlängtad dag (och lite moral tack!)


Hallå på er efter lång paus!
Hoppas ni har det bra och klarat er undan alla flunssor som går just nu!
Här har det varit lite knaggligt med feber som kommit och gått, halsont och andra småkrämppor.

Men igår var alla krämppor glömda.
Tösens efterlängtade dag inföll.
Som vi väntat på denna dagen!
Äntligen inföll den dagen när hon fick plats i den underbaraste av ridskolor!
:)

Hur underbart var det inte för mej också, som gammal hästtös, att få återuppleva stallets mys och atmosfär. Att dra in, några kallar det kanske lukt, jag kallar det doften av varma hästar och stall.  
För att inte tala om tösernas förväntningsfulla och lite spända leénden.
Detta var nog allra bästa sättet att spendera en fredagkväll på,
en perfekt avslutning på veckan!





Inte för att saken direkt skulle höra hemma just i detta inlägget, men ni kanske märker kanske att jag märkt mina foton med hela blognamnet idag. 
Tycker personligen inte om det, 
men råkade ut för en så obehalig och tråkig händelse här för någon vecka sedan.
Hittade av en slump ett av mina foton i en reklam uppsatt på nätet av ett svenskt inredningsföretag som jag aldrig haft någontong "what so ever" att göra med förut.
Påpekade för dem att det är olagligt att använda andras bilder (speciellt för egen vinnigs skull)
utan lov och de bemötte mej väldigt nonchalant med attityden att 
"hey, sånt får man lov att finna sej i om man laddar upp sina bilder på nätet". 
Men så är det faktiskt inte
Det skall man inte finna sej i!
Min bild var märkt med mitt signum Pp i hörnet som jag sgs alltid märkt mina bilder.
Och varje gång man "plockar" en bild från nätet så dyker en varningstext upp som uppmanar till aktsamhet, att bilden kan vara privat och skyddad. Alla bilder är nämligen upphovskyddade per automatik. Straffet för stöld av bild kan bli rätt stora summaor i skadestånd och upp till 2 års fängelse.

Detta betyder inte att jag inte skulle vara öppen för samarbete med mina bilder. Jag har tidigare också sålt nån enstaka bild till företag i reklamsyfte och vill man använda en bild i tex sin blogg så ordnar det sej ifall man frågar lov först och sedan länkar till min blog.
Så är det ju alltid om man anväder citat ur en bok eller bild/konstverk som någon annan gjort.
Man nämner ursprungskällan!
Kan man inte hitta en urspungskälla låte man bli att använda bilden helt enkelt!
Easy piecy, eller hur!?
:)

Nå, nog med moralpredikan nu!
Önskar er alla ett trevligt veckoslut.
hare gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails