tisdag 28 juni 2011

Stranden

 Troias stränder är verkligen härliga! Sanden är vit korallsand, du vet, den sorten som får dej att ideligen vända dej om för att se vem som förföljer dej innan du inser att ljudet (som låter som om någon i enstex kläder knallade på bakom dej) kommer av dina egna fötter när de "snuddar vid sanden".
 Ön har ett uppbyggt vägnät av träbryggor som korsar ön i alla väderstreck så att man snabbt och bekvämt kan ta sej till vilken del av ön/stranden som helst!
 Tidigt om morgnarna börjar Portugiserna vallfärda till stränderna. Med sej har de parasoll, handdukar och kallväska packad med allt de behöver under dagen. Sent på kvällen, när det börjar skymma ser man samma lemmeltåg röra sej tillbaka hemåt igen.
 Man kan fritt välja om man ligger på en helt öde del av stranden (för stränderna sträcker sej kilometervis åt båda hållen) eller i "sillburken" med hundratals andra. 
 På stranden kan man plocka snäckor stora som en rejäl "karahand"/tallrik och har man tur kan man bonga delfinerna som hoppar och spexar utanför straden! =)
Eller så kan man helt enkelt välja att ligga och lata sej och läsa en bok! =)

7 kommentarer:

  1. Åååh va de ser skönt ut och ungarna är redan så bruna, njut nu av alla strapatser och solen och värmen!!Kram från hustomtarna!

    SvaraRadera
  2. Hej Pinglan!

    Jag hittade just din blogg när jag googlade på Grandma´s coat. Superhärlig blogg som jag absolut måste börja läsa :-)
    Jag blev HELT förälskad i Grandma´s coaten som din mamma hade virkat till din dotter. Så otroligt fin! Jag såg att du/din mamma hade blivit tillfrågad av andra om hon gjorde den på beställning, men kunde inte hitta något svar från dig. Så jag frågar här och nu, gör hon det? Och vad kostar det i sådant fall? Min dotter skulle bli underbart söt i en sådan och så kan vi mor och dotter-matcha :-) Skulle vilja ha den i samma rosafärg och i storlek 92 eller 98.

    Ha en bra dag på stranden. Ni ser ut att ha det underbart!

    Mvh /Josefine

    SvaraRadera
  3. Hej Josefine! =)

    Förlåt att du fått vänta så länge på ett svar!:(
    Det är ganska många som har ställt samma fråga och tyvärr avböjer sej min mor från att göra flera Grandma´s coat:ar...dels för att hon inte har ngt mönster att gå efter och det är då svårt att få rätt storlek utan att kunna pröva den på ägaren under arbetsprocessen och dels för att arbetet är så drygt att det inte är lönsamt att göra för försäljning (handarbetet tar sån tid och enbart materialet kostar så mycket, så för att få lön för mödan skulle priset bli i klass med en Odd Molly Grandma´s coat).
    Jag har tidigare gjort ett detaljerat inlägg/arbetsbeskrivning om hur min mor gjorde coaten så kanske du( eller någon bekant) känner sej taggad på att göra en själv?! ;) Här är en länk till beskrivningen http://pinglansparlor.blogspot.com/2010/07/my-angel-by-grandma-coat.html

    Lycka till!
    hälsningar Pinglan=)

    SvaraRadera
  4. Tack Nicky! =)
    hälsningar Pinglan

    SvaraRadera
  5. Ingen fara att det dröjt med svar. Välkomna hem förresten! :-)

    Jag förstår att det är mycket jobb. Min mamma kände sig taggad att ta sig an uppgiften, så vi letar för fullt efter en modell att gå efter. Ska bli spännande att se resultatet! Vi går in och läser beskrivningen här i bloggen när det blir dags att börja.

    Tack ändå! /Jossan

    SvaraRadera
  6. Tack Jossan! =) Det är verkligen skönt att vara hemma! Roligt att din mamma ville ta sej an uppgiften! Det blir ju en helt annan sak också när någon av de "nära och kära" gjort den också... det blir ett sådant känslovärde i den att man aldrig kommer att låta den "gå vidare", utan den kommer i allafall hos oss att få hänga på en bygel som en dekoration i tösabitens rum när hon växt ur den! Hoppas ni får hjälp av beskrivningen, om ni stöter på problem eller undrar över ngt så tveka inte över att fråga! Jag skall försöka hjälpa så gott jag kan! Trevliga arbetsstunder till din mamma och glada sommardagar till dej o din tös! =))
    mvh Pinglan

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails